Mobilitatea urbana este un deziderat urmarit de numeroase persoane care doresc sa se deplaseze rapid, eficient si in siguranta pe arterele din ce in ce mai aglomerate ale marilor orase. In cele mai multe cazuri automobilele clasice nu corespund criteriilor, deoarece o deplasare pe o distanta relativ scurta poate fi facuta in zeci de minute sau chiar in ore intregi, in functie de traficul rutier.
O solutie mult mai eficienta este reprezentata de utilizarea unui scuter care, datorita dimensiunilor reduse, se poate strecura cu usurinta, chiar si in cele mai aglomerate intersectii. Mai mult decat atat, in afara modelului cu propulsie cu motor pe benzina este disponibil si cel electric care ofera o serie de avantaje din ce in ce mai cautate de catre majoritatea clientilor.
In articolul de mai jos, persoanele interesate de deplasarea rapida pe strazile din orasele aglomerate ale Romaniei vor descoperi informatii utile despre alegerea corecta intre scuterul electric si cel pe benzina. Astfel, acestea vor afla care sunt principiile de functionare a scuterului electric si a celui pe benzina, care sunt reglementarile legale referitor la ambele variante, ce avantaje si dezavantaje ofera acestea, precum si unele recomandari utile, oferite de specialisti, cu privire la alegerea corecta a scuterului potrivit necesitatilor.
Cuprins:
1. Scuter electric sau pe benzina – Informatii generale
1.1. Scuter electric versus benzina – Principiu de functionare
1.2. Scutere electrice versus benzina – Reglementari legale
2. Scuter electric vs scuter pe benzina – Avantaje si dezavantaje
2.1. Scuter electric vs scuter pe benzina – Avantaje si dezavantaje ale versiunii electrice
2.2. Scuter electric vs scuter pe benzina – Avantaje si dezavantaje ale versiunii termice
3. Scuter electric versus scuter pe benzina – Recomandari utile pentru alegerea scuterului potrivit
Scuterele sunt mijloace de transport ce au o popularitate din ce in ce mai mare in ultimul timp datorita agilitatii si versatilitatii lor, in special in legatura cu mobilitatea urbana. Aceste vehicule pe doua roti au o constructie compacta si sunt disponibile in numeroase modele si configuratii, fiind astfel o alegere ideala pentru diferite tipuri de utilizatori, de la cei atrasi de pretul scazut si pana la cei care doresc sa ajunga cat mai rapid dintr-o parte in alta a oraselor.
Scuterele sunt utilizate de zeci de ani, acestea aparand dupa al doilea razboi mondial ca o alternativa la automobilele costisitoare, care consumau mult. In prezent tehnologia a ajuns la o maturitate apreciabila, in special datorita introducerii variantelor electrice, ce ofera noi capabilitati si avantaje celor care decid sa faca trecerea catre varianta ecologica si eficienta.
Ambele tipuri de scutere, atat cele dotate cu motoare cu benzina, cat si cele electrice, se aseamana prin dimensiunile reduse, prezenta celor doua roti si prin pozitia confortabila de condus. Diferenta dintre cele doua variante este data de utilizarea unui propulsor diferit, existand varianta antrenata de motorul termic cu ardere pe benzina si cea ce foloseste un motor electric, aprovizionat de un acumulator reincarcabil.
Cele doua variante de principii de functionare ofera o serie de elemente ce le fac atractive in ochii clientilor. Chiar daca din punct de vedere vizual diferentele nu sunt unele majore, acestea pot fi identificate foarte usor daca se acorda atentie suficienta tipului de propulsie si autonomiei.
Scuterele electrice sunt dotate cu un motor electric de putere medie, cu dimensiuni reduse si cu o greutate limitata pentru a nu afecta autonomia dispozitivului. Acest motor este alimentat de o baterie reincarcabila, cea mai performanta fiind bateria de tip Litiu-Ion. Scuterele electrice sunt ideale pentru deplasarile in interiorul orasului, remarcandu-se prin eficienta sporita, atat din punct de vedere al costurilor combustibilului, cat si a celor legate de intretinere. In plus, scuterele electrice reprezinta o varianta ecologica, pentru ca nu emit gaze poluante in timpul functionarii.
Scuterele pe benzina sunt dotate cu un motor cu ardere interna, ce foloseste drept combustibil benzina. Datorita zecilor de ani de inovatii, in prezent aceste modele sunt eficiente, au consum redus de combustibil si autonomie crescuta, fiind astfel potrivite si pentru calatoriile pe distante lungi. De asemenea, alimentarea lor este extrem de usoara, adica este suficienta doar o vizita de cateva minute la una dintre numeroasele statii de benzina de pe tot cuprinsul tarii.
Legislatia rutiera din Romania cuprinde reglementari cu privire la conducerea scuterelor pe drumurile publice. In primul rand, se stabileste definitia scuterului, cunoscut si sub numele de moped. Astfel, se precizeaza ca scuterul este acel vehicul care are doua sau trei roti, cu viteze stabilite prin constructie de cel putin douazeci si cinci de kilometri pe ora si cel mult patruzeci si cinci kilometri pe ora.
In privinta grupului propulsor se precizeaza ca varianta cu ardere interna trebuie sa aiba o capacitate cilindrica maxima de cel mult cincizeci de centimetri cubi, iar varianta electrica sa fie dotata cu un motor cu putere nominala continua de maxim patru kilowati. Mai mult decat atat, masa proprie a ambelor tipuri nu trebuie sa depaseasca treisutecincizeci de kilograme.
Alte prevederi sunt legate de varsta minima pe care trebuie sa o aiba un sofer ce doreste sa conduca un scuter si tipul de permis pe care trebuie sa-l detina acesta. Prima prevedere, una ce atrage numerosi tineri din tara, este cea care permite persoanelor care au varsta minima de saisprezece ani sa conduca un scuter, cu conditia detinerii permisului de conducere de categoria AM. Acest permis poate fi obtinut in urma trecerii prin cursuri de specializare, a unui test psihologic si a examenului corespunzator.
Cei mai multi conducatori de scutere sunt persoanele cu varsta de minim 18 ani, ce au permis de conducere de categoria B, cel destinat conducerii automobilelor. Asadar, persoanele care detin deja acest permis pot conduce un scuter fara a mai sustine examene suplimentare. Proprietarii de scutere trebuie sa stie si faptul ca aceste vehicule trebuie sa fie inregistrate la primarie, neexistand vreo scutire, indiferent de viteza minima sau de motorul electric sau pe benzina.
Scuterele au numerosi fani datorita pretului accesibil, consumului redus si, in special, posibilitatii de deplasare cu usurinta chiar si pe cele mai aglomerate artere ale oraselor. Numarul acestora a crescut destul de mult in ultima vreme, fiind utilizate atat in scop recreativ, cat si pentru deplasare in interes de serviciu (curierii sau livratorii de alimente, de exemplu). In ceea ce priveste varianta preferata de acestia, lucrurile sunt impartite, existand utilizatori care prefera varianta motorului pe benzina, dar si utilizatori numerosi care adora varianta electrica.
Scuterele electrice au fost multa vreme evitate, pentru ca tehnologia nu era destul de dezvoltata, mai ales in ceea ce priveste autonomia, vechii acumulatori reusind sa ofere doar un numar redus de kilometri intre doua incarcari. Lucrurile s-au schimbat foarte mult dupa introducerea unor noi tehnologii, precum acumulatorii Litiu-Ion de mare capacitate si motoarele electrice cu eficienta crescuta.
In ceea ce priveste avantajele oferite de scuterele electrice pot fi amintite urmatoarele:
Din cauza timpului scurt trecut de la aparitia scuterelor electrice, tehnologia inca nu a evoluat la maxim. De aici apar si unele dezavantaje, cele mai importante dintre ele fiind autonomia destul de redusa a acestei variante si incarcarea ce necesita un timp mai indelungat fata de variantele cu motor pe benzina.
Scuterele cu motoare pe benzina au aparut cu mai bine de cincizeci de ani in urma, ceea ce a permis introducerea unor inovatii ce au oferit eficienta apreciabila in ceea ce priveste consumul de combustibil. Numeroase persoane prefera varianta cu motor cu ardere interna datorita avantajelor pe care le aduce cu sine.
Printre aceste avantaje se numara autonomia mai mare decat a variantei electrice (in functie de capacitatea rezervorului, aceasta fiind dubla sau chiar tripla), usurinta alimentarii (benzina este disponibila in orice statie peco din Romania) si pretului mai mic. Printre dezavantaje pot fi amintite pretul mai mare al combustibilului pe kilometru, zgomotele si gazele emise in timpul mersului, poluarea mediului inconjurator si uzura mai accentuata a pieselor mecanice fata de cele electrice.
Statisticile arata ca pe drumurile publice din Romania circula un numar impresionant de masini. Situatia este una problematica, in special in marile orase ale tarii, acolo unde reteaua rutiera construita acum zeci de ani nu a fost destinata preluarii unui numar atat de insemnat de autovehicule. Aceasta problema se manifesta prin blocarea traficului, mai ales in orele de varf, ceea ce duce la stationari interminabile. Una dintre solutiile disponibile este abandonarea autoturismului in favoarea unui scuter care poate trece mult mai usor prin zonele aglomerate si care consuma o cantitate mult mai redusa de combustibil.
Pe piata exista o varietate de modele de scutere din categoria celor cu motoare cu benzina si a celor electrice. Pentru a face o alegere cu adevarat informata si pentru a se putea profita la maxim de avantajele disponibile se recomanda a se lua in calcul urmatoarele criterii esentiale:
In concluzie, alegerea scuterului potrivit trebuie sa fie facuta in functie de necesitati si dupa luarea in calcul a acelor criterii care permit realizarea unei alegeri informate intre varianta cu motor electric si cea cu motor pe benzina.
Surse foto: unsplash.com